Malo
je takvih ljudi koji poteknu iz malih sredina, ostanu verni njima skoro ceo
život, a pritom postignu svetsku slavu. Malo je takvih ljudi koji istovremeno
stvaraju u nekoliko različitih oblasti, i gotovo u svim postignu vrhunske
rezultate. Malo je takvih ljudi koji svojim ljudskim kvalitetima pariraju svom
izuzetnom umetničkom talentu. Malo ih je, ali ih ima. I upravo takav čovek je
bio Metodi Meto Petrov.
Metodi je rođen 24. maja 1920. godine u selu Željuša, pored Dimitrovgrada (tadašnji Caribrod). Nakon završene osnovne i srednje škole upisuje Umetničku akademiju u Beogradu, ali je ne završava zbog izbijanja rata. Drugi svetski rat ga zatiče u Sofiji, gde intenzivno slika i crta sa svojim bratom Ivanom. Godine 1942. u sofijskom dnevnom listu „Večer“ Metodi počinje da u nastavcima objavljuje strip „Nemoj ga ubiti Georg“, rađen po svom scenariju. Po njegovom znanju, ovo je bio jedan od prvih stripova koji su tako publikovani u Bugarskoj! Do kraja te i naredne godine, Metodi i Ivan pišu i crtaju više stripova za listove „Večer“ i Rodopski glas“ koji su odlično prihvaćeni od strane publike, a neki su kasnije i preštampavani u drugim listovima. Ti rani stripovi su uglavnom bili avanturistički.
Metodi je rođen 24. maja 1920. godine u selu Željuša, pored Dimitrovgrada (tadašnji Caribrod). Nakon završene osnovne i srednje škole upisuje Umetničku akademiju u Beogradu, ali je ne završava zbog izbijanja rata. Drugi svetski rat ga zatiče u Sofiji, gde intenzivno slika i crta sa svojim bratom Ivanom. Godine 1942. u sofijskom dnevnom listu „Večer“ Metodi počinje da u nastavcima objavljuje strip „Nemoj ga ubiti Georg“, rađen po svom scenariju. Po njegovom znanju, ovo je bio jedan od prvih stripova koji su tako publikovani u Bugarskoj! Do kraja te i naredne godine, Metodi i Ivan pišu i crtaju više stripova za listove „Večer“ i Rodopski glas“ koji su odlično prihvaćeni od strane publike, a neki su kasnije i preštampavani u drugim listovima. Ti rani stripovi su uglavnom bili avanturistički.
Kuća u Željuši u kojoj je Meta živeo |
Godine
1960. započinje svoju višegodišnju uspešnu saradnju sa NIU “Bratstvo” iz Niša,
gde intenzivno crta ilustracije, karikature, strip kaiševe i stripove. Kada je
Bratstvo 1962. pokrenulo dečiji list na bugarskom jeziku „Drugarče“, Metodi
crta i objavljuje i po dva, tri nastavaka stripa nedeljno! U narednih
dvadesetak godina on objavljuje oko 130 kraćih i dužih stripova, dok paralelno
crta karikature kao saradnik, ili član redakcije za mnoge humorističke časopise
u zemlji i inostranstvu. Sa svojim karikaturama Petrov je učestvovao i nagrađivan
je na brojnim prestižnim konkursima i festivalima u Jugoslaviji, Bugarskoj, Italiji,
Japanu, Kanadi, Engleskoj i Turskoj. Meto, takođe, sarađuje i sa republičkim
Zavodom za udžbenike iz Beograda, za koji ilustruje više od četrdeset udžbenika
na bugarskom jeziku.
Kao
umetnik, posebnu fascinaciju imao je predelom reke Jerme i Poganovskim
manastirom, o čemu svedoči izuzetan ciklus od dvadesetak akvarela „Pored Jerme
i Nišave“, a poseban pijetet pokazao je prema starim kućama i delovima
Dimitrovgrada, uradivši svoju čuvenu seriju od tridesetak ilustracija pod
nazivom „Dimitrovgrad, koji nestaje“. Iako rađen u rasponu od nekoliko godina,
ovaj serijal ilustracija svojim stilom, emocijom i notom nostalgije deluje kao
da je urađen u jednom dahu.
Najpoznatiji
crtani lik Metodi Petrova je, bez sumnje, Baj Onzi, predstavnik običnog, malog
čoveka, prototip nekadašnjeg Dimitrovgrađanina, ogledalo društvene, socijalne i
političke atmosfere vremena. Ovaj humoristički strip je u kaiševima izlazio
skoro trideset i pet godina i bio je jedan od najčitanijih delova lista
Bratstvo. Petrov je svoj talenat potvrdio i kao umetnik, režiser i scenograf
radeći na mnogim predstavama samostalnog teatra „Hristo Botev“.
Iz serijala "Dimitrovgrad, koji nestaje" |
Meto
je bio vredan strip stvaralac, ali i iskreni slikar, nežan akvarelista,
upečatljiv grafičar, odličan crtač, dosetljivi ilustrator, oštroumni
karikaturista, originalni dizajner i scenograf. Iako žanrosvski prilično raznovrstan
umetnik, iako se njegov rad može podeliti na više ciklusa, kako po sadržaju,
tako i po tehnici, Meto je u svemu ostao privržen realnom, razumljivom i
konkretnom. Umro je 19. januara 1995. godine u Dimitrovgradu.
STRIP ALBUM: IZABRANI STRIPOVI METE PETROVA
Svoje
strip stvaralaštvo u Srbiji Meto najviše duguje i vezuje za izdavačku delatnost
Bratstva, novinsko-izdavačke kuće bugarske nacionalne manjine u Srbiji, iz
Niša. Ipak, njegov stripski opus delimičmo je sistematizovan tek 2009. godine,
dugo godina nakon što je Petrov preminuo. Strip album na bugarskom jeziku pod
nazivom „Izabrani komiksi na Metodi Petrov“ (Izabrani stripovi Mete Petrova) priredio
je Branislav Miltojević, a izdao Kulturno-informacioni centar bugarske manjine
“Caribrod” iz Dimitrovgrada, u saradnji sa Bratstvom. Recenzent izdanja je
Dragoš Jovanović Fera. Album je formata A4 i ima 98 strana.
Izabrane
stripove Metodi Petrova čine njegovi stripovi koji su godinama, počev od
šezdesetih godina prošlog veka, u nastavcima objavljivani, pre svega u dečijem
listu “Drugarče”. Ovaj album otvara jedan od njegovih debitantskih stripova
„Šibil“, nastao po poznatoj priči bugarskog pisca Jordana Jovkova. To je priča
o epskom, narodnom junaku iz doba borbe protiv Turaka, prožeta folklornim
detaljima, ljubavnom pričom u pozadini i crnoromantičnim zanosom koji je bio
karakterističan za jugoslovenski strip šezdesetih godina. Motivi iz perioda
turskog ropstva se nastavljaju kroz priče „Laza Harambaša“ i „Ero i sultan“,
koja je rađena po motivima srpske narodne priče. Na ovaj „tuski serijal“ se
nadovezuje temat „Narodne priče – Hitar Petrova otplata“, koji čine tri stripske
priče, i to “Hitar Petrova otplata“(bugarska narodna priča), „Tri saveta” i „Labudovo
jezero“ (nemačka priča), rađeni po narodnim pričama i predanjima. Album se
nastavlja i završava tematikom vezanom za dešavanja u Drugom svetskom ratu, a temat
pod nazivom „Nepokorni“ se takođe sastoji od tri stripa. To su „Brile“ (na
osnovu tekstualnog predloška Jovana Popovića), „Cuki“ (po tekstu samog Mete
Petrova) i „Lipo“ (po priči bugarskog pisca Elina Pelina). Želja autora izdanja
je bila da u album uvrste i avanturističku priču „Tajanstveni konjanik“, Metinu
verziju epske narodne pesme Ženidba cara Dušana, ali originalne table nisu bile
dostupne, a iz postojeće štampane sveske se nije mogao izvući originalni strip,
zbog nerazumljive štamparske „nadgradnje“ i retuširanja celih strana. Strip
album se završava odličnim i detaljnim pogovorom Baneta Miltojevića, na srpskom
i na bugarskom jeziku, kojim se čitaocu približavaju ne samo izabrani stripovi,
već i životni put i delo samog Metodi Petrova.
Svi
(ovi) stripovi rađeni su u realističnom stilu, kome je Meto ostao veran ceo
svoj život, i crno-beloj tehnici koja odiše posebnom poetikom. Petrov
demonstrira sposobnost da kratkim linijama postavi volumen lika, dok pozadinu
kadra naznačuje samo u nekoliko jačih linija ili senki. Ipak, iz stripa u strip
Petrov nadograđuje i proširuje svoju umetničku interpretaciju. Svi njegovi
stripovi, ali i karikature, ilustracije i drugi radovi, nose izraziti autorski
pečak, kako crtački, tako i tekstualni. Njegove stripove, pogotovu one rane,
karakteriše minimalizam, jednostavnost i sažimanje datih predložaka iz narodnog
predanja ili književnosti. Suvišni, nebitni detalji iz pozadine su skoro u
potpunosti zanemareni, ali su zato kadrovi (vrlo) često pretrpani dijalogom,
što se verovatno može objasniti činjenicom da su tekstualno zahtevne priče
morale biti smeštene u ograničeni broj kadrova i strana, u časopisima u kojima
su u nastavcima objavljivane. U njegovim kadrovima praznina nije nenacrtani
prostor, već i ona ima svoju funkciju. Na ovaj način crtač suočava crne, bele i
prazne površine iz različitih planova i uglova, što zajedno doprinosi
ritmičnosti pripovedanja. Imajući u vidu činjenicu da su ovi stripovi, pre
svega, bili namenjeni deci, ne čudi njihova prenaglašena edukativna potka. Za
razliku od tih prvih stripova, gde je nosilac priče jedna ličnost ili jedan motiv,
Metodi kasnije pribegava drugačijoj formi izraza i primenjuje nekoliko
pozadinskih planova, katkad iskačući crtežom na margine stripske table. U
svakom slučaju, Metodi je nesumnjivo u svojim stripovima pokazao da je odlično
vladao zakonitostima scenarija i dramaturgije.
Šibil |
Laza Harambaša |
Brile |
*O životu i radu Metodi
Petrova danas ponajviše znamo zahvaljujući tekstovima Branislava Miltojevića,
Stefana Nikolova i Bogdana Nikolova.
autor teksta: Marjan Milanov
recenziju strip albuma i tekst o Meti napisao sam za niški književni časopis Gradina
Прилог РТ Цариброд
autor teksta: Marjan Milanov
recenziju strip albuma i tekst o Meti napisao sam za niški književni časopis Gradina
0 коментара:
Постави коментар